Hvorfor spilde tiden på magtkampe?

7. marts 2011

Pia skal præsentere sit projekt for en anden afdeling. Hun ved at knivene sidder klar i ærmerne, så hun dækker sig ind, så godt hun kan. Taler med alle på forhånd. Finder støtter. Sender sin præsentation en tur rundt om reklamebureauet…

Måske kan du kende situationen? Research viser, at Pia ikke er alene. 85% svarer, at deres organisation ikke får det fulde ud af dem. 25% af arbejdstiden går med intern politik. High performance kulturer skaber dobbelt så meget værdi over 5 år. Selv pædagogerne arbejder kun 50% med børnene…osv. osv.

Hvordan ser det ud omkring dig? Kæmper I internt – mellem individer, afdelinger eller funktioner? Hvor megen af din tid går med intern politik i stedet for værdiskabelse?

Det har altid fascineret mig, når små biotek- og IT-virksomheder udvikler noget i en kælder, som Pfizer og Microsoft ikke kunne, og derfor er nødt til at købe dyrt. Hvorfor kan Københavns Karneval skabes med ½ ansat? Hvorfor kan 6 mennesker på Amino.dk give Børsen baghjul? Hvorfor kan kapitalfonde ryste masser af merværdi ud af virksomheder? Hvorfor kan Nintendo omsætte for 400 millioner kr. pr medarbejder?

Svaret findes i forskellen på bureaukrati/enkelthed. Internt/eksternt fokus. Politik/fodslag. Kamp/samspil. Silo/sammenhæng. Alt sammen perspektiver på handlekraft og hvordan man spilder den… Handlekraft får man, når man forener alle kræfter om at gennemføre strategien. Når man er enige herom – og derfor bekæmper konkurrenter i stedet for kolleger.

Krisen har lært os en del på denne front: organisationer er nu mere agile og forandringsparate end før – drevet af fokus på effektivisering (som hjalp dem med at overleve). Det giver tempo, simplificering og innovation.

Men ikke hos alle. En ting er at skære fedt væk. Noget andet er at blive en ’no-nonsense’ virksomhed uden internt fnidder. Tillad mig et overslag: allerede før de har tændt PC’en har de vundet 25% på ikke at slås internt. Hvis de samtidig er lidt effektive og målrettede, har de nok vundet 25% mere. Hvis de endda er kreative og innovative og modige – så har de en løftestang, der måske tæller 2x – og så står de pludselig til at få dobbelt så meget ud af hver medarbejder…. nok lavt sat.

Der er meget at hente ved at gøre sin organisation ’no-nonsense’, politikfri og rettet mod fælles mål (align). Man kan lære af iværksætterne.

Det vigtige ledelsesspørgsmål er: når politik og magtkampe er indlysende ikke-værdiskabende (ikke noget kunderne får glæde af) hvorfor er det så alligevel accepteret? En indgroet del af kulturen. Hvorfor vælger ledere det?

…og hvordan gik det Pia? I runde tal kom præsentationen til at koste 25.000 kroner plus en uges arbejde. Den varede en halv time, gik stille og roligt – men hvor meget fik kunderne ud af det?

Vi bruger cookies til statistik - ved brug af sitet accepterer du dette.
Acceptér Cookies
x