Succes med fusioner

10. oktober 2011

Hein & Partnere

Det er eftermiddag på et af byens bedre hoteller. Jeg er inviteret for at hjælpe en fusion i gang igen. Omkring mødebordet sidder et hold af slidte chefer. De fik overdraget ansvaret for et år siden. Nu har de forhandlet siden – og minder lidt om gamle dages overenskomstforhandlere, som kom vaklende ud i morgenlyset fra forligsinstitutionen. Det er der mange, der gør for tiden. Der er nemlig masser af fusioner, sammenlægninger og opkøb i gang. Jeg har selv arbejdet med mange af dem, og hvis jeg træder et skridt tilbage og betragter det store billede, tegner der sig følgende:
Fusioner er en svær disciplin (IMD har opgjort succesraten til kun ca. 45%). For ledere er det således en stor udfordring, fordi fusionen inkluderer så mange aspekter – organisationsudvikling kompasset rundt. Du behøver ikke tage en MBA bagefter, for her kommer du igennem det hele…
Tidligere gjaldt det om at få forandringsledelse på dagsordenen. Og om at skabe integration fremfor at afvente den. Det har man lært nu. Så hvor ligger tidens faldgruber? Her er 8 aktuelle råd:

  • 1: Fusion tager masser af arbejdstid – og fortjener det. Gør det ikke med venstre hånd ved siden af en kalender fyldt af drift. Så tager det nemlig 7 år – mens en effektiv integration kun behøver 1 år.
  • 2: Hold skarpt fokus på at høste synergierne. Det kræver massiv handlekraft, for de kommer absolut ikke af sig selv.
  • 3: Husk enhver forandring har en tabsoplevelse og et fravalg. Noget vi forlader. Giv det plads og klarhed. Aflæring er et nøglebegreb. Spørg: Hvad skal vi stoppe med for at lykkes?
  • 4: Du kan ikke ikke-lede. Alt hvad du gør, bliver tolket, målt og vejet. Også når du ikke gør noget…
  • 5: Er lederteamet ikke godt sammenspillet, bliver organisationen det aldrig. Og her er langmodighed ikke en dyd…
  • 6: Giv fusionen mening. Det kan godt være at bestyrelsen eller politikkerne har besluttet den, men du må vælge dine egne grunde. For at gøre det meningsfuldt, engagerende og visionært for dit team og dig selv. Husk at en forandring optør en organisation, så du kan sætte andre udviklinger igennem samtidig. Så hvad vil du, nu du har chancen?
  • 7: Skru ned for stolthed og arrogance. Hvis I tror I er verdensmestre og vil kæmpe for jeres løsninger, så kører I det hele af sporet i forhandling. Drop forhandling og tænk udvikling.
  • 8: Less can be more… Jeg møder overraskende mange, som fortæller, hvordan krisen har gjort deres organisationer skarpere, mere agile og handlekraftige nu de er mindre. Afbureaukratiserede. Af-komplicerede. Fokuserede. Presset til innovation. Og målinger viser endda, at medarbejdertilfredsheden er gået op under krisen.

Det er vigtige perspektiver, der ikke står i den almindelige fusionshåndbog.

…Og hvordan endte mødet på hotellet? Først væk med frygt og forhandling. Så perspektivskifte til udvikling. Og så i gang igen – nu med arbejdshandsker og samspil. God søndag!

Vi bruger cookies til statistik - ved brug af sitet accepterer du dette.
Acceptér Cookies
x